Burn-out-herstel

 

De boog is al een tijdje gespannen, de werkdruk is hoog. Je bent een harde werker, kunt heel wat aan maar je energie loopt al aardig terug. Er zitten er wat dingen tegen, op het werk en privé. Maar ja, je moet door. Dan ineens gebeurt het: er knapt iets, je hart gaat tekeer, je voelt druk op de borst, je ademt steeds sneller en raakt in paniek. Je hebt een burn-out! Dat kon jou niet overkomen…

 
 

Burn out

Wat is een burn out?

Een Burn-out betekent dat je helemaal afgebrand bent qua energie. Het is een relatief ernstige vorm van werkgerelateerde overspannenheid die langere tijd aangehouden heeft. Er was al geruime tijd sprake van spanningsklachten en uitputting. En nu is de tank helemaal leeg. Vaak gaat een burn-out gepaard met een gevoel van verminderde bekwaamheid en met een cynische houding naar je werk toe. Soms gaat een burn-out gepaard met paniek, zoals in bovenstaand voorbeeld.

Hieronder staan een aantal kenmerken waarin mensen met een burn-out zich vaak herkennen. Roept dit bij jou ook herkenning op?

Het verschil met overspannenheid

Werkomstandigheden zijn vaak de oorzaak (werkdruk, rolonduidelijkheid, slechte sfeer etc.) maar bij een burn-out speelt de persoonlijkheid een grotere rol (bijvoorbeeld ‘perfectionisme’ of ‘geen nee kunnen zeggen’). Vaak speelt ook de thuissituatie mee. Loopt je relatie niet lekker, heb je zorgen, teleurstellingen of verdriet? Dan zal het lijntje eerder knappen. De duur van de voorgeschiedenis is veel langer en dat geldt ook voor het herstel. In tegenstelling tot overspannenheid is het probleem niet opgelost door even een weekje rust te nemen. Bij een burn-out varieert de hersteltijd van enkele maanden tot twee of zelfs drie jaar.

Herken jij de symptomen hieronder?

  • Je bent alle controle kwijt
  • Je bent totaal uitgeput
  • Je voelt je erg onzeker
  • Je productiviteit is heel erg laag
  • Je zelfvertrouwen en -waardering hebben een knauw gekregen

3 Fasen

Allereerst is er de acceptatiefase: je hebt een flinke klap gehad, je kunt eigenlijk niet meer maar wil dit niet accepteren. Zodra je weer een beetje energie hebt, verspeel je die meteen weer. Dan komt er weer een terugval en de paniek groeit. Zodra je echt accepteert dat je voorlopig uit de running bent kun je overgaan naar de bijtankfase. Je gaat nu echt herstellen en vermijdt zoveel mogelijk dingen die energie kosten. Je gaat op zoek naar dingen die jou op dit moment meer energie geven dan ze kosten. Zodra je energie weer aardig op peil is kom je in de opbouwfase: heel langzaam weer toewerken naar een grotere belastbaarheid.

Gevolgen

Als de burn-out heeft toegeslagen kun je veel boosheid of angst ervaren. Ook ligt een depressie op de loer. De gevolgen kunnen meevallen als je meteen accepteert dat je niet meer verder kunt en direct aan je herstel begint.

Herstellen van een burn out met Dé Psycholoog Arnhem.

Een burn-out gaat niet vanzelf over. Je moet eerst accepteren dat het echt niet meer gaat. Vervolgens moet je leren ontspannen en omgaan met de onzekerheid die je voelt. Het duurt erg lang voordat je energie terugkomt, je moet geduld leren opbrengen. Om te voorkomen dat je straks opnieuw een burn-out krijgt moet je de onderliggende oorzaak ontdekken. Heeft dit te maken met je werk, met je relatie of ligt de oorzaak nog ergens anders?
De psychologen van Dé Psycholoog Arnhem helpen je om de oorzaak te ontdekken en dan kun je toewerken naar de oplossing.

Contact

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Je kunt ons bereiken op 06 – 42305656 of vul onderstaand formulier in.