Een aantal oorzaken van een angststoornis

  • Je hebt iets traumatisch meegemaakt of nare ervaringen gehad. Je alarmsysteem staat dan verkeerd afgesteld. Het probeert je constant te waarschuwen voor iets dat in het nu niet of nauwelijks meer speelt. Zie ook trauma’s/nare ervaringen.
  • Je hebt ouders die angstig zijn en hebt hun gedrag en gevoel overgenomen. Als je opgroeit met de boodschap dat de wereld eng is, is het niet vreemd dat je dit zelf ook zo zult voelen.
  • Je hebt je (als kind) niet veilig of verbonden gevoeld bij je ouders. Misschien ben je misbruikt, mishandeld of ernstig afgekeurd. Of misschien was er een scheiding waarbij je je onveilig hebt gevoeld. Je bent van binnen steeds bezig om deze gevoelens in het nu te voorkomen. Je voelt je vanbinnen nog net zo kwetsbaar als toen je kind was.
  • Je bent gepest, buitengesloten of verlaten. Je bent dan diep van binnen ingesteld op het herstellen van de schade. Je wil jezelf bewijzen dat je oké bent of je doet er alles aan om niet afgekeurd of in de steek gelaten te worden. Het voelt heel erg belangrijk en tegelijkertijd heb je het niet helemaal in de hand. Dat zorgt voor een constante spanning en angst.
  • Je hebt het gevoel dat anderen alles veel beter kunnen. Als je zelfbeeld en zelfvertrouwen onder druk staan maakt dat erg onzeker.
  • Je bent hoog gevoelig. Je systeem staat dan afgesteld op wat er fout kan gaan en je voelt alles veel sterker. Dat lijdt tot een overschatting van gevaren. Zie ook Hooggevoelig.
  • Je bent perfectionistisch. Je ziet dan steeds wat er niet goed is. Dat maakt angstig en zorgt voor spanning.

Oplossing

Eerst is het goed om te weten waar je angst vandaan komt. Dat geeft een stuk (be)grip. Noodzakelijk is het niet, wel handig.
Daarna is het noodzaak om met de angstgevoelens om te leren gaan. Dan krijg je langzaam wat controle en ontspanning terug.
Vervolgens moeten de gedachten die de angst in stand houden blootgelegd en omgebogen worden naar reëlere gedachten.
Tenslotte moet je gedrag aangepast worden. Door het opzoeken van de angstsituaties in combinatie met de angsthantering en het ombuigen van de gedachten ga je steeds minder angst en spanning ervaren.
Het helpt hierbij om te weten wat je wel wil. Wat zou je doen als je je niet bezig hoefde te houden met je angst? wat is echt belangrijk voor je? Anders ben je constant bezig om niet te denken aan je angst. Dan ben je dus steeds met de angst bezig.

De Psycholoog Arnhem helpt je met dit proces. Klik HIER om contact met ons op te nemen