Therapie voor ouderen

Kwetsbaarheid

Soms blijft het functioneren prima in orde, maar naarmate je ouder wordt kunnen er veranderingen zijn die hulp wenselijk maken. Denk hierbij aan verlieservaringen; dierbare personen in uw omgeving die wegvallen. Sociale steun die er voorheen wel was, is er nu niet meer. Ook het geheugen laat je af en toe in de steek. De wereld om je heen wordt een stuk onzekerder. Je voelt je kwetsbaar en sombere gevoelens of spanningen kunnen je leven gaan overheersen.

Veerkracht

Jouw problemen zijn het beginpunt voor de psycholoog. Toch kijken we liever naar je wensen en mogelijkheden. We benutten je levenservaring en veerkracht om de kwaliteit van leven optimaal te maken.

Persoonlijke benadering van de psycholoog

We gaan altijd uit van wie jij als mens bent. Naast al jouw persoonlijke eigenschappen heb je ook een probleem of iets waaraan je wilt werken. We helpen je dan ook van mens tot mens met een grote mate van gelijkwaardigheid. Dat houdt ook in dat je gevraagd wordt actief mee te doen aan jouw proces.

Therapiestijl

Bij De Psycholoog Arnhem geven we therapie op maat. We werken niet volgens vaste protocollen omdat we vinden dat iedere persoon uniek is. We zijn van mening dat je het beste geholpen bent als we de hulp helemaal op jou afstemmen. We luisteren en onderzoeken, samen proberen we er achter te komen waar jij het meeste baat bij hebt. Als het nodig is zullen we je ook de spiegel voorhouden en confronteren. Maar jouw therapiedoelen zijn altijd het uitgangspunt.

Duur van de therapie

Hoe lang een behandeling duurt, hangt af van de problematiek maar ook van jou zelf. Wil je in een of twee sessies even dat zetje in de rug krijgen is dat helemaal goed. Wil je je problemen grondiger aanpakken, denk dan aan 5 tot 8 sessies. Speelt er wat ernstigere problematiek of wil je echt een perfecte basis leggen voor de toekomst, dan ben je uiteraard langer welkom.

Therapievormen

Je vindt bij ons een breed pakket aan therapievormen. We stemmen het gebruik ervan af op jou. Wat heb je nodig, wat spreekt je aan? Enkele voorbeelden met een beknopte uitleg:

Cognitieve therapie:
Je gedachten beïnvloeden je gevoel en gedrag. Je leert om beperkende gedachten te vervangen door kloppende of helpende gedachten.

Gedragstherapie:
Stap voor stap leer je je gedrag zo aan te passen dat het je meer oplevert, en dat je je beter voelt. Je gaat positiever denken.

EFT (bij relatietherapie):
Hierbij staat je beschadigde gevoel centraal. Daarnaast is er aandacht voor verbetering van communicatie, groei etc.

Ontspanningstraining:
o.a. Progressieve Relaxatie Therapie. Je maakt kennis met een zeer snelle en efficiënte manier van ontspannen. In te zetten bij o.a. angst, paniek, stress, overspannenheid of podiumangst.

Mindfulness:
Zorgt voor rust in je hoofd en in je lichaam. Leert je, met meer aandacht, in het hier en nu te zijn, open te staan voor anderen en om te gaan met heftige gevoelens. Hierdoor kun je dingen steeds beter accepteren, loslaten en meer genieten.

Focusing:
Je hoofd geeft vaak boodschappen die niet goed voor je zijn. Je mag bepaalde emoties niet hebben of je hoofd stuurt je een richting op die niet goed voor je is. Focusing leert je naar jezelf luisteren via lichamelijke signalen vanuit je onderbewuste, zodat je beter leert omgaan met negatieve gevoelens. Focusing helpt je ook om erachter te komen wat je echt wil of nodig hebt én bij het maken van keuzes.

EMDR:
Dit is een methode om emotionele lading van gebeurtenissen en gevoelens af te halen. Toepasbaar bij traumatische ervaringen (of andere emotionele schade), vervelende gebeurtenissen (bijvoorbeeld scheidingen of kwetsende personen), rouw of verlies en angsten. Het is een combinatie van Cognitieve Therapie, Mindfulness en iets unieks dat alleen EMDR hanteert: door oogbewegingen (of geluiden) gebeurt er iets waardoor het proces van verwerken erg versnelt. Beetje vreemd misschien maar bewezen effectief!

ACT:
De basis van ACT is dat je leert accepteren wat werkelijk of onvermijdelijk is en vervolgens werk je toe naar wat van binnen echt belangrijk voor je is (je kernwaarden)

Past Reality Integration:
Je leert negatieve gedragspatronen steeds beter en sneller herkennen zodat je je gedrag kunt ombuigen naar gedrag dat veel beter voor je is. Dit is een zeer effectieve methode.

Je kunt met de volgende problematiek bij ons terecht:

• Rouw- en verlies
• Eenzaamheid
• Zingeving / levensvragen
• Depressie
• Angsten, fobieën, paniek
• Cognitieve achteruitgang / geheugenverlies
• Trauma’s
• Hooggevoeligheid
• Verslaving
• Overspannenheid
• Relatieproblemen
• Seksualiteit

Na een intakegesprek bepalen we wat voor jou de beste aanpak zal zijn zodat je snel vermindering van klachten zult ervaren.

Afspraak maken

06 – 42305656

Stuur een mail