Verwerken van verlies

 

Je hebt een groot verlies geleden en vraagt je steeds af waarom dit moest gebeuren. Soms leidt dit tot woede, een andere keer ben je weer erg down, heb je nergens meer zin in. Bij het overlijden van een dierbare maar ook bij een scheiding, ziekte, een handicap of het verlies van een baan kunnen deze gevoelens je blijven pijnigen. Een verlies is niet altijd goed te accepteren. Een rouwproces is dan ook onvermijdelijk. Als dit proces te lang duurt of je hebt wat steun nodig is het belangrijk dat je ook de juiste steun krijgt. Als mensen om je heen niet met emoties kunnen omgaan, zullen ze misschien net de verkeerde dingen zeggen of doen.

 

verlies
verwerken

Efficiënt verlies verwerken

Het verwerken van verlies betekent niet dat je de herinneringen moet wegdrukken. Het doel is om, na een rouwproces, te accepteren dat de situatie van voor het verlies er niet meer is zodat je verder kunt gaan met je leven. Zeker als het verlies heel plotseling komt, is dit erg moeilijk. Ontstaan er problemen met het verwerken van verlies dan zorgt dit vaak voor een gevoel van onmacht.

Herken jij de symptomen hieronder?

  • Na het verlies heb ik heel veel boosheid in mij
  • Na het verlies vraag ik me steeds af: Waarom?
  • Na het verlies kan ik me slecht concentreren en slaap ik slecht./li>
  • Ik voel mij schuldig. Had ik het kunnen voorkomen? Had ik het anders moeten doen?
  • Ik kan niet echt meer genieten van dingen. Altijd die grauwe sluier overal overheen

Rouwfasen

Rouw verloopt vaak in fasen. Meestal in onderstaande volgorde maar dat hoeft niet per se. Het kan zijn dat fasen niet optreden of dat je heen en weer schiet tussen de fasen. De 5 rouwfasen zijn:

    • 1. Ontkenningsfase
      Ontkenning is een afweermechanisme van onze psyche. In deze fase ontken je regelmatig de waarheid en laat je die in kleine stapjes tot je doordringen.

 

    • 2. Protestfase
      Je probeert vat te krijgen op het gebeurde door te protesteren. Je weigert het te begrijpen (Waarom ik? Waarom dit? Waarom nu?) of bent woedend op de verantwoordelijke (of de brenger van het slechte nieuws). Misschien heb je gedachten over het vergelden van het aangedane verdriet of onrecht (wraak). Of misschien richt je je pijlen wel op jezelf ‘Had ik maar …’. Dit alles heeft als functie dat je niet wilt of kunt toegeven aan de machteloosheid die je ervaart.

 

    • 3. (Onder)handelingsfase
      Als ontkennen en protesteren niet werkt, kan het zijn dat je jezelf wil laten zien dat je niet machteloos bent door in actie te komen. Je vecht je ontslag aan, procedeert om je gelijk te krijgen, verzet je tegen je echtscheiding. In deze fase blijk je ook in staat om de uitvaart van je dierbare in goede banen te leiden.

 

    • 4. Depressieve fase
      Als je niet langer, op één of andere manier, je verdriet ontkent of ontloopt en tegenacties toch niet baten, kun je in een depressie raken. Je ervaart een allesoverheersend gevoel van machteloosheid en sluit je af van de wereld. Het ongecontroleerd nemen van pijnstillers, slaapmiddelen, tranquillizers, drugs of alcohol ligt dan op de loer.

 

    • 5. Aanvaardingsfase
      Als je inziet dat de nieuwe werkelijkheid niet te ontkennen valt en dat vluchten geen zin heeft, ga je je verdriet langzaamaan accepteren. Je kunt je leven weer oppakken en opnieuw vorm geven. Je voelt een zekere berusting en bent constructief en zinvol bezig.

 

Dé Psycholoog Arnhem kan je begeleiden

Dé Psycholoog Arnhem kan je begeleiden in dit traject. De hulp die wij bieden is niet gericht op het wegnemen van het verdriet maar op de negatieve uitwerking van het verdriet. Zo kan het gebeurde langzaam een plek krijgen en voorkomen we dat het verlies nog groter wordt dan het al is. Op een zeker moment ervaar je dan ook weer positieve gevoelens en ga je je op je toekomst richten.

Contact

Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen? Je kunt ons bereiken op 06 – 42305656 of vul onderstaand formulier in.